LINGUA, CULTURA E
CIVILTA’ ROMENA
Limbă, Cultură şi
Civilizaţie Românească, LCCR
Obiectivele centrale ale studierii limbii
române, in afara Romaniei, constau în dezvoltarea competenţelor de
comunicare orală şi
scrisă în limba
română (maternă, pentru unii dintre elevi), precum şi familiarizarea sau
consolidarea, după caz, a noţiunilor de cultură şi civilizaţie specifice României. Totodată, acest
curriculum doreşte să motiveze elevii români în conştientizarea identităţii
naţionale proprii, precum şi pentru integrarea culturală în spaţiul european.
Gli
obiettivi centrali nello studio del romeno mirano a sviluppare le competenze di
comunicazione orale e scritta nella lingua romena (lingua madre per questi
alunni), nonché a rendere familiari o consolidare quelle nozioni di cultura e
civiltà caratteristiche per la Romania. Nello stesso tempo questo curriculum
vuole motivare gli alunni romeni a diventare consapevoli della propria identità
nazionale, nonché a integrarsi culturalmente, nello spazio europeo.
Invatamant primar:
Obiective
cadru
1.
Dezvoltarea
capacităţii de a recepta mesaje diverse, orale şi scrise, în limba română
2.
Dezvoltarea
capacităţii de a produce mesaje diverse, orale şi scrise, în limba română
3.
Formarea
reprezentărilor privind timpul şi spaţiul în istorie
4.
Dezvoltarea
unei atitudini pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi
Obiettivi quadro
1.
Sviluppare le capacità di ricevere vari messaggi, orali e scritti, in lingua
romena
2.
Sviluppare le capacità di elaborare messaggi diversi, orali e scritti, in
lingua romena
3.
Creare e formare delle rappresentazioni sul tempo e sullo spazio nella storia
4. Sviluppare un atteggiamento positivo nei confronti di
sé stesso e degli altri
Obiective
de referinţă
Să asculte diverse mesaje orale în limba română, dovedind înţelegerea acestora
Să citească diverse texte literare, nonliterare şi multimodale, dovedind
înţelegerea acestora
Să folosească strategii diverse de
identificare globală a informaţiei provenite din diverse surse
Să participe la interacţiuni verbale
diverse
Să ordoneze evenimente personale /
evenimente istorice
Să prezinte aspecte privind legăturile
dintre mediul geografic şi viaţa oamenilor
Să aprecieze rolul oamenilor în
desfăşurarea evenimentelor
Să exprime opinii personale în aprecierea
faptelor din trecut şi din prezent
Obiettivi di riferimento
Ascoltare diversi messaggi orali in romeno, dimostrando le capacità di
comprensione
Leggere diversi testi letterari, non letterari, e multimodali, dimostrando la capacità di
comprenderli
Utilizzare varie strategie per l’identificazione globale dell’informazione,
colta da fonti diverse
Invatamant gimnazial:
Competenţe generale
5.
Cunoaşterea
şi utilizarea surselor referitoare la trecutul şi prezentul românilor
6.
Receptarea
unor mesaje diverse în limba română şi a unor reprezentări artistice din
cultura română
7.
Producerea de
mesaje diverse în limba română în legătură cu temele abordate
8.
Înţelegerea
timpului şi a spaţiului în context istoric şi literar
Valori şi atitudini
Stimularea interesului
pentru regiunea natală
Formarea imaginii de
sine, a sentimentului de apartenenţă la un spaţiu cultural
Deschiderea spre
celălalt, interesul pentru împărtăşirea valorilor proprii
Cultivarea unei atitudini
pozitive faţă de limba maternă şi recunoaşterea rolului acesteia pentru
dezvoltarea personală şi îmbogăţirea orizontului cultural.
Competenze
generali
6. Conoscere e saper utilizzare fonti che riguardano il
passato ed il presente dei romeni
7. Captare diversi messaggi nella lingua romena e rappresentazioni artistiche della cultura
romena
8. Elaborare vari messaggi in romeno su temi trattati in precedenza
9. Intendere il tempo e lo spazio nel contesto storico e
letterario
Valori
e attitudini
L’interesse per la regione natia
La formazione di un’immagine di sé stesso e del
sentimento di appartenenza ad uno spazio culturale
L’apertura verso gli altri e l’interesse per condividere
con loro i propri valori
Un atteggiamento positivo verso la lingua madre e la
consapevolezza del ruolo che questa lingua ha per lo sviluppo personale e
l’ampliamento dell’orizzonte culturale
Competenţe specifice şi conţinuturi
asociate
Identificarea şi utilizarea surselor pe baza
cărora pot obţine informaţii cu privire la trecutul şi prezentul românilor şi ale
comunităţilor din care provin
Observarea asemănărilor şi deosebirilor între
diferitele comunităţi cu care intră în contact
Aprecierea faptelor din trecut şi prezent
pornind de la consultarea unor surse diverse
Utilizarea unor tehnici de lectură pentru înţelegerea
globală a semnificaţiei mesajelor orale şi scrise
Lectura unor texte din literatura română şi
receptarea unor reprezentări artistice diverse din cultura română de patrimoniu
sau contemporană
Producerea unor mesaje orale pe marginea temelor
abordate
Producerea unor scurte mesaje scrise, cu accent pe
scrieri de tip funcţional
Participarea la interacţiuni verbale diverse
Ordonarea evenimentelor comunităţii şi a
evenimentelor personale pe axa timpului
Identificarea legăturilor existente între mediul
geografic şi viaţa oamenilor
Analiza rolului indicilor de timp şi de spaţiu în
textele literare citite sau în filmele vizionate
Competenze
specifiche
1. Conoscere e saper utilizzare fonti che riguardano il
passato ed il presente dei romeni
2.Captare diversi messaggi in romeno e diverse
rappresentazioni artistiche della cultura romena
3. Elaborare vari messaggi in romeno su temi trattati in precedenza
4. Intendere il tempo e lo spazio nel contesto storico e
letterario
LCCR
2012-2013 Lecţia 1 – Lezione 1
1.
Modalitati
de a saluta si a se adresa - Modalità di
salutare e rivolgere:
Bună
dimineaţa! – Buona mattina!
Bună
ziua! – Buongiorno!
Bună
seara! – Buonasera!
Noapte
bună! –
Buonanotte!
Servus! – Ciao!
Salve
! – Salve!
Salut! – Saluto!
La
revedere! – Arrivederci!
Pe
curând! – A presto!
Mulţumesc! – Grazie!
Cu
plăcere! – Con piacere!
Succes! -Successo!
Baftă! - Buona fortuna! In bocca a
lupo!
Noroc! - Fortuna!
Sănătate! -Salute!
2.
Intrebari
simple si raspunsuri – Semplici domande e risposte:
Ce
faci? – Che fai?
Ce
mai faci? – Come va?
Cum
îţi merge? – Come ti va?
Unde
mergi? – Dove vai?
Esti
bine? – Stai
bene?
Ai
făcut lectiile? – Hai fatto i compiti?
Mergi
la şcoala? – Vai a scuola?
Ce
ai mâncat azi? – Che cosa hai mangiato oggi?
Cât
ai de studiat? – Quanto hai da studiare?
Când
vii la mine? – Quando vieni da me?
De
ce trebuie să pleci? – Perche devi partire?
3.
Tradu in limba
italiana textul:
Traduci nella lingua italiana il
testo:
-Salve
Alina!
-Salut
George!
-Ce
mai faci? Ai terminat lectiile?
-Bine, multumesc! Da, eu am
facut lectiile.
-La
revedere, pe curand!
-Pe
curand!
4. Scrie
traducerea in italiana:
Scrivi la traduzione in italiano:
eu sunt noi suntem
tu eşti voi sunteţi
el, ea este ei, ele sunt
LCCR 2012- 2013
Lecţia 2 – Lezione 2
Eu si familia mea – Io e la mia famiglia
Mama (maica) – la madre
Tatal (taica) – il padre
Mama
– mamma
Mămica
– la mammina fiica
– la figlia
Tata
– papà
Tăticul
– il papino
fiul – il figlio
Bunica
– nonna
nepoata – la
nipote
Bunicuţa
– la nonnina nepoţica – la nipotina
Bunicul
– nonno
nepotul – il nipote
Bunicuţul
– il nonnino nepoţelul
– il nipotino
Străbunica
– bisnonna
stranepoata – bisnipote
Străbunicul
– bisnonno
stranepotul – bisnipote, pronipote
Sora
– la sorella
Fratele
- il fratello
Verişoara
– la cugina
Verişorul
– il cugino
Matuşa
– la zia
Unchiul
– lo zio
1.
Citeste
si tradu in italiana urmatorul dialog:
-Buna,
mami!
-Ciao,
draga mea!
-Mamico,
ce facem azi?
-Mergem
in vizita la bunica.
-
Vine si sora mea Ana?
-Da,
vine si Ana, cu tati si cu Doru, fratele tau. Acolo intalnim verisorii vostri
Victor si Radu.
-
Ce duminica frumoasa!
Verbul
a merge, modul indicativ, timpul
prezent:
eu
merg, tu mergi, el,ea merge, noi mergem, voi mergeti, ei,ele merg.
Verbul
a întalni, modul indicativ, timpul
prezent.
Eu
întâlnesc,
tu
întâlneşti,
el,
ea întâlneşte,
noi
întâlnim,
voi
întâlniţi,
ei,
ele întâlnesc.
Forma
reflexiva: eu mă intalnesc,
tu te intalnesti,
el, ea se
intalneste,
noi ne intalnim,
voi vă intalniti,
ei,ele se
intalnesc.
2.
Formuleaza
5 fraxe utilizand cuvintele noi invatate
azi.
Lectia 3 - Lezione 3
Culorile - I Colori
Culori
primare: roşu – rosso, galben – giallo, albastru – blu
Tricolorul
României: roşu + galben + albastru
Alb
– bianco
Negru
– nero
Maro
– marrone
Verde
– verde
Bleo
– azzurro
Bleomarin
– blu scuro
Portocaliu
– arancione
Mov
– rosa-viola
Roz
– rosa
Bej
– beige, bianco- giallastro come burro
Crem
– avorio
Curcubeul
–l’ arcobaleno: Roşu- rosso
Orange – arancione
Galben – giallo
Verde – verde
Albastru – blu
Indigo – viola scuro
Violet – viola
Florile – I fiori
Trandafiri
– rose
Lalele
– tulipani
Muscate
– gerani
Garoafe
– garofani
Frezie
– fresia
Crisanteme
– crisantemi
Ghiocel
– bucaneve
Liliac
–lilla
Crin
– giglio
Bujor
- peonia
1.
Tradu in italiana urmatorul dialog:
-
Ciao,
Crina! Unde mergi?
-
Salut
Bujor! Merg sa cumpăr un buchet de trandafiri rosii pentru mama. Azi este ziua
ei de nastere.
-
La
mulţi ani si din partea mea!
-
Mă
grăbesc, pe curând!
-
Pa,
Crina si distracţie placuta la aniversare!
2. Scrie culorile curcubeului din
memorie:
Denumirea activitatii: Toamna - Activitate interdisciplinara
Unitatea de invatamant: I. C. Ilaria Alpi, Ladispoli
Data: 15 – 19 octombrie 2012
Prof.LCCR: Angela Nicoara
Clasa/ Grupa: 1
Obiectul:LCCR
Subiectul: Limba romana- texte suport cu Greierele si furnica
Comunicare- lectura si interpretare
Geografie- clima si natura toamna in Romania si
Italia
Istorie- date biografice si cronologice ale
autorilor
Cultura- conserve pentru iarna
Civilizatie- pregatirile de toamna in Romania. Atitudinea
in comunitate
Tipul
activitatii: lecţie de sistematizare a noilor cunoştinţe
Scopul lectiei:-dezvoltarea capacităţii de exprimare si
argumentare a propriilor pareri;
-dezvoltarea
creativităţii si expresivităţii limbajului oral şi scris;
-dezvoltarea gustului pentru lectură;
Competenţe generale
1. Utilizarea corectă şi
adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de
comunicare monologată şi dialogată
2. Receptarea mesajului
scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse
3. Utilizarea corectă şi
adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte
de realizare, cu scopuri diverse
Obiective operaţionale
a) Cognitive:
O1
|
- să desprindă
elementele semnificative ale textului-suport prin formulare de răspunsuri
adecvate la întrebări referitoare la conţinutului textului
|
||
O2
|
- să identifice faptele şi
întâmplările petrecute într-o succesiune logică din textul citit
|
||
O3
|
- să analizeze critic, prin
comparaţie, faptele şi atitudinile personajelor textului-suport
|
||
O4
|
- să recunoască şi să prezinte cel puţin
trei trăsături fizice şi/sau sufleteşti ale personajelor, stabilind
asemănările şi deosebirile dintre acestea
|
||
O5
O6
|
- să formuleze mesajul educativ al
textului sub forma unui sfat adecvat situaţiei date
-să manifeste un comportament adecvat
muncii în echipă bazat pe cooperare, implicare, toleranţă, responsabilitate
|
||
O7
-să interpreteze rolurile celor două personaje si al naratorului.
|
|||
b) Afective:
O1
|
- să-şi
exprime propriile opinii, gânduri, sentimente în legătură cu faptele şi
atitudinile personajelor întâlnite în textul literar, prezentând cel puţin un
argument
|
O2
– să manifeste interes şi motivaţie pentru ora de lectură;
O3
– să înveţe să coopereze.
O4-să iubească munca şi pe cei ce muncesc indiferent de îndeletnicirea acestora ;
c)Psiho-motorii – Să adopte o poziţie corectă în timpul
activităţii
RESURSE
a). procedurale: conversaţia euristică, explicatia, lectura predictivă, observarea
dirijata, diagrama Venn, hârtia
de 1 minut, turul galeriei, dramatizarea
b). materiale: planşa reprezentand greierele si furnica,
fişă de lucru în perechi, echipă,
text-suport
c). temporale: 2 ore
Forme de organizare:
frontala, individuala, în perechí, in
echipe;
Mijloace didactice:coli de flipchart, fise
de lucru, markere, patafix, hartie alba, imagini, volumul ,Singur printre poeţi”-Marin
Sorescu, ”Fabule” de Jean de la Fontaine, “Balada unui greier mic” de George Topirceanu,
“Greierul si furnica” de Alexandru Donici, “Alla formica” de Gianni Rodari,
Cantecul “Balada unui greier mic” interpretat de Mihai Constantinescu.
Secvenţele
instruirii
|
Conţinutul
informaţional şi demersul didactic
|
Elemente
de strategie didactică
|
Evaluare
|
|||
Activitatea
învăţătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
şi procedee
|
Material
didactic
|
Forme
de organi-
zare
|
||
Captarea si orientarea atentiei
10 min
|
Atenţia elevilor va fi
captată cu ajutorul calculatorului unde se vor afişa ghicitori la care elevii vor da răspunsul.
Invatatoarea va citi
informaţii referitoare la natura in anotimpul toamna in Romania si
Italia si despre aceste insecte pe
calculator si planse.
|
Elevii vor dezlega
ghicitorile si isi vor insusi informatii referitoare la aceste insecte
|
*Conversaţia
euristică
* Explicatia
|
*Calculator
|
*frontal
|
*frontala
individuala si pe
grupa
|
Reactualizarea
cunoştinţelor
10 min
|
*Se va face
prin citirea fabulelor pe grupe si nivele.
·
Cine
este autorul fabulei?
·
Cine
sunt personajele textului?
·
Ce
proverbe cunoaşteţi pentru aceste personaje?
·
Ce
alte fabule cunoaşteti despre greiere si furnica?
-Se dau date despre autori.
|
Elevii vor citi in lant fabula, vor da exemple de proverbe referitoare
la greiere si la furnica si exemple de fabule in care apar greierele si
furnica.
|
*conversa-ţia euristică
*lectura predictivă
|
* imagini,
*volumele de poezii
si fabule din care s-au extras textele suport
*planşe cu toamna
|
*frontal
|
*frontala
|
Dirijarea noii învăţări şi obţinerea performanţei
60 min
|
*Scrie intr-un minut pe o coala de hartie ce s-a intâmplat intre greier
si furnică atunci când greierele a mers să împrumute mâncare de la aceasta!
Lucrul in perechi
-Scrie
în diagrama dată însuşiri
pentru greiere şi furnică .
Numeroteaza imaginile în ordinea
desfăşurării acţiunii, apoi completează propoziţiile cu cuvinte potrivite.
Lucrul pe echipe
Pe grupe elevii vor scrie argumente în
favoarea furnicii şi argumente în favoarea greierului. In final se va face turul galeriei. Liderul
fiecarei echipe va citi toate
argumentele scrise de membrii grupei sale.
|
Elevii vor scrie individual pe coala de hartie ,ce
s-a intamplat intre greiere si furnica
Elevii
vor lucra in perechi diagrama Venn, scriind insusiri pentru greiere si
furnica.
Tot in
perechi vor ordona imaginile in ordinea desfasurarii lor si vor completa propozitiile
lacunare cu cuvintele potrivite din fabula invatata.
Elevii
se vor grupa pe echipe de cate patru, pentru a scrie argumente in favoarea
furnicii si in favoarea greierului
In
final se va face turul galeriei cu materialele realizate de catre elevi.
Elevii
de clasa I vor colora si completa desenul propus pe fisa de lucru.
|
*hârtia de 1 minut
*diagrama Venn,
*turul galeriei
|
*coli de flipchart,
*fise de lucru, *markere,
*hartie alba
*patafix
|
*Indivi-dual
*In perechi, *In echipă,
|
*Obser-varea
dirijata
|
Asigurarea feedback-ului si evaluarea
40 min
|
În final se va face şezătoarea Toamna ,
Se va cânta cântecul „Greierele şi furnica” cu acompaniament la calculator.
|
Elevii vor fi costumati cu cel putin un element caracteristic personajului ales (Zâna
Toamna, Greierele, Furnica, Povestitorii, Furnica I, Furnica II) si se va
face sezatoarea Toamna. Fiecare va interpreta rolul avut. Vor canta
cantecelul invatat: Povestea unui greier mic
|
*Dramati-zarea
|
*Costumatii
|
*indivi-dual
Frontal
|
*Obser-varea dirijata
|
Balada unui greier mic
de George Topirceanu
Peste
dealuri zgribulite,
Peste tarini zdrentuite,
A venit asa, deodata,
Toamna cea intunecata.
Lunga, slaba si zaluda,
Botezand natura uda
C-un manunchi de ciumafai,
Cand se scutura de ciuda.
Imprejurul ei, departe,
Risipeste-n evantai
Ploi marunte,
Frunze moarte,
Stropi de tina,
Guturai...
Si cum vine de la munte,
Blestemand si lacramand,
Toti ciulinii de pe vale
Se pitesc prin vagauni,
Iar macesii de pe cimpuri
O intimpina in cale
Cu grabite plecaciuni...
Doar pe coasta, la urcus,
Din casuta lui de huma
A iesit un greierus,
Negru, mic, muiat in tus
Si pe-aripi pudrat cu bruma:
Cri-cri-cri,
Toamna gri,
Nu credeam c-o sa mai vii
Inainte de Craciun,
Ca puteam si eu s-adun
O graunta cat de mica,
Ca sa nu cer imprumut
La vecina mea furnica,
Fiindca nu-mi da niciodata,
Si-apoi umple lumea toata
Ca m-am dus si i-am cerut...
Dar de-acus,
Zise el cu glas sfarsit
Ridicind un piciorus,
Dar de-acus s-a ispravit...
Cri-cri-cri,
Toamna gri,
Tare-s mic si necajit.
Peste tarini zdrentuite,
A venit asa, deodata,
Toamna cea intunecata.
Lunga, slaba si zaluda,
Botezand natura uda
C-un manunchi de ciumafai,
Cand se scutura de ciuda.
Imprejurul ei, departe,
Risipeste-n evantai
Ploi marunte,
Frunze moarte,
Stropi de tina,
Guturai...
Si cum vine de la munte,
Blestemand si lacramand,
Toti ciulinii de pe vale
Se pitesc prin vagauni,
Iar macesii de pe cimpuri
O intimpina in cale
Cu grabite plecaciuni...
Doar pe coasta, la urcus,
Din casuta lui de huma
A iesit un greierus,
Negru, mic, muiat in tus
Si pe-aripi pudrat cu bruma:
Cri-cri-cri,
Toamna gri,
Nu credeam c-o sa mai vii
Inainte de Craciun,
Ca puteam si eu s-adun
O graunta cat de mica,
Ca sa nu cer imprumut
La vecina mea furnica,
Fiindca nu-mi da niciodata,
Si-apoi umple lumea toata
Ca m-am dus si i-am cerut...
Dar de-acus,
Zise el cu glas sfarsit
Ridicind un piciorus,
Dar de-acus s-a ispravit...
Cri-cri-cri,
Toamna gri,
Tare-s mic si necajit.
Greierul si furnica ,
fabula de Alexandru Donici
Greierul
în desfatare,
Trecand vara cu cantare,
Deodata se trezeste
Ca afara viscoleste,
Iar el de mancat nu are.
La vecina sa furnica
Alergand, cu lacrimi pica
Si se roaga sa-i ajute,
Cu hrana sa-l imprumute,
Ca de foame sa nu moara,
Numai pan' la primavara.
Furnica l-a ascultat,
Dar asa l-a întrebat:
- Vara, cand eu adunam,
Tu ce faceai?
- Eu cantam
In petrecere cu toti.
- Ai cantat? Imi pare bine.
Acum joaca, daca poti,
Iar la vara fa ca mine!
Trecand vara cu cantare,
Deodata se trezeste
Ca afara viscoleste,
Iar el de mancat nu are.
La vecina sa furnica
Alergand, cu lacrimi pica
Si se roaga sa-i ajute,
Cu hrana sa-l imprumute,
Ca de foame sa nu moara,
Numai pan' la primavara.
Furnica l-a ascultat,
Dar asa l-a întrebat:
- Vara, cand eu adunam,
Tu ce faceai?
- Eu cantam
In petrecere cu toti.
- Ai cantat? Imi pare bine.
Acum joaca, daca poti,
Iar la vara fa ca mine!
- Surioară dragă, am...
Am venit să-mi dai şi mie...
Pân’ la primăvară...
- N-am.
- ...un grăunte... ai o mie.
- N-am.
- Dar toată lumea ştie:
E doar lucru cunoscut.
- Am, da’ nu vreau
să-mprumut!
Astă-vară ce-ai făcut?
- Am cântat...
- Acuma joacă!
- Îmi e foame, c-aş juca...
- Joacă...
- Nu mă enerva,
Că-s nervos... îmi dai, or...
- Ba.
- Eşti zgârcită...
- Mă închin.
- da’ o să te-ntind puţin.
Şi-agăţând vioara-n grindă
Greieru-nşfăcă furnica
Şi-ncepu „să o destindă”.
Şi-a bătut-o zdravăn, vere!
Apoi s-au oprit. Tăcere.
Amândoi stăteau ca muţi.
- Ei, acuma mă-mprumuţi,
Surioară?
- Cu plăcere.
Am venit să-mi dai şi mie...
Pân’ la primăvară...
- N-am.
- ...un grăunte... ai o mie.
- N-am.
- Dar toată lumea ştie:
E doar lucru cunoscut.
- Am, da’ nu vreau
să-mprumut!
Astă-vară ce-ai făcut?
- Am cântat...
- Acuma joacă!
- Îmi e foame, c-aş juca...
- Joacă...
- Nu mă enerva,
Că-s nervos... îmi dai, or...
- Ba.
- Eşti zgârcită...
- Mă închin.
- da’ o să te-ntind puţin.
Şi-agăţând vioara-n grindă
Greieru-nşfăcă furnica
Şi-ncepu „să o destindă”.
Şi-a bătut-o zdravăn, vere!
Apoi s-au oprit. Tăcere.
Amândoi stăteau ca muţi.
- Ei, acuma mă-mprumuţi,
Surioară?
- Cu plăcere.
PROIECT DE LECTIE
(model
curricular de orientare si inovare)
I.
Partea
introductiva (de identificare):
Cadru
didactic: Angela Nicoara
Scoala:
I C “Corrado Melone”, Ladispoli
Disciplina
de invatamant: Limba, cultura si civilizatie romaneasca
Data:
04.03.2013
Clasa:
Grupa 1
Unitatea
de invatare: Portul popular
Tema
lectiei: Femeia si mama in literatura romana (si italiana)
Tipul
de lectie: mixta: predare – invatare – evaluare
Modalitati
de lucru: expozitiv,
dialogat,
centrat pe activitatea
personala a elevilor,
activitati
interactive.
Subiectul
lectiei: Literatura- Muma lui Stefan cel Mare de Dimitrie Bolintineanu
-Legenda
Vrancei
-poezii de autori italieni inchinate femeii pentru felicitarile de 8
martie
Limba romana:
arhaisme, regionalisme, sinonime, antonime; dialogul
Istorie: Stefan cel Mare si Sfant- domnitorul
Moldovei
Geografie:
provincii romanesti
Cultura:Dimitrie Bolintineanu –
personalitatea culturii romanesti
Cartea
de vizita a Romaniei- Manastirea Voronet
Portul popular din Moldova
Civilizatie: 8
martie – ziua mamei in Romania
Informatia
transmisa: 8 Martie – Ziua internationala a femeii, Ziua mamei in Romania
Scopul
lectiei: Imbogatirea vocabularului activ cu informatii despre trecutul istoric
Familiarizarea cu
formarea deprinderii de a citi corect, cursiv şi conştient texte moderne
Largirea orizontului de
cunostinte
Obiective
cadru:
1.
Dezvoltarea capacitatii de a recepta mesaje diverse, orale si scrise, în limba
româna
2.
Dezvoltarea capacitatii de a produce mesaje diverse, orale si scrise, în limba
româna
3.
Formarea reprezentarilor privind timpul si spatiul în istorie
4.
Dezvoltarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de ceilalti
COMPETENTE GENERALE:-utilizarea corecta si adecvata a
limbii romane in receptarea si produce rea mesajelor in diferite situatii de
comunicare
-argumentarea in scris sau oral a unor opinii in diverse
situatii de comunicare
COMPETENTE SPECIFICE:-utilizarea adecvata a achizitiilor lingvistice in receptarea textelor
-intelegerea termenilor noi
-redactarea unor texte diverse
- utilizarea corecta si adecvata a formelor exprimarii
orale si scrise
-argumentarea unui punct de vedere
Obiective
de referinta:
1.
Sa asculte diverse mesaje orale în limba româna, dovedind întelegerea acestora
2.
Sa citeasca diverse texte literare, nonliterare si multimodale,
dovedind
întelegerea acestora
3.
Sa foloseasca strategii diverse de identificare globala a informatiei provenite
din diverse surse
4.
Sa participe la interactiuni verbale diverse
5.
Sa ordoneze evenimente personale / evenimente istorice
6. Să
participe la activităţile de grup, inclusiv la
activităţile de joc, atât în calitate de vorbitor, cât şi în calitate de
auditor.
7. Să-şi îmbogăţească vocabularul activ şi pasiv pe baza
experienţei, activităţii personale şi/sau a relaţiilor cu ceilalţi şi simultan
să utilizeze un limbaj oral corect din punct de vedere gramatical.
8. Să
recepteze un text citit sau care i se citeşte ori i se povesteşte, înţelegând
în mod intuitiv caracteristicile expresive şi estetice ale acestuia.
9. Să negocieze şi să participe la decizii comune
10.
Să interpreteze liber, creativ lucrări plastice exprimând sentimente estetice.
Obiective
concrete, operazionale:
să citească corect, fluent, expresiv si constient textul
cerut
să extraga informatiile din text
să identifice, in text, cuvinte noi, arhaisme sau
regionalisme
să găsească cuvinte cu acelasi înţeles pentru cele date
să formuleze propozitii cu cuvinte din text
să povestească oral intelesul textelor
sa recite pe roluri
Obiective
cognitive:
să
poarte discuţii pe baza textului
să
identifice informatii esentiale din text
să
exprime pareri personale
să rostească în mod corect
si s a recite versurile
Obiective afective:
să participe cu interes la lectie
să
se încadreze în disciplina de lucru
să-şi
exprime atitudinea faţă de actiunea la care a participat
sa
aprecieze si sa respecte complexitatea grupului din care face parte
Obiective
psihomotorii:
-să-şi
ocupe poziţia corectă în bancă si in echipe de lucru
-sa
manuiasca cu pricepere materialul didactic la dispozitie
-să
păstreze disciplina pe tot parcursul lecţiei
Resurse:
-umane:grupa mixta de 15 elevi LCCR din clasele a VI –a – a VIII-a
-bibliografice: manualul LCCR,
fise cu poezii de D Bolintineanu, Biografia poetului, Fise cu citate di critica
literara.
-temporale: 2 ore
Strategia
didactica:
Metode
didactice: de comunicare orala-expozitive:descriere, explicatia
-interogative:
conversatia, dialogul, problematizarea
de
comunicare scrisa- invatare dupa text scris, munca cu manualul
Mijloace
didactice: conversaţia, munca pe grupe, explicaţia, lectura,
exerciţiul.
Materiale
didactice: manualele şi caietele elevilor, fişe cu poezii si
exercitii,
Forma
de organizare:frontala, individuala si pe echipe
Modalitati
de evaluare: tradizionale:probe orale si scrise, evaluare continua si finala
alternative: observarea sistematica a elevilor, aprecierea verbala, investigatia,
portofoliul
Locul
de desfasurare: sala de clasa
(Desfasurarea lectiei)
Scenariul didactic
ETAPE ŞI CONŢINUT
|
OBIECTIVELE ACTIVITÃŢII
|
CONCEPEREA ŞI
ORGANIZAREA ACTIVITÃŢII
|
EVALUARE
|
Moment organizatoric
5 min
|
-pregatirea materialelor pentru activitate;
-stabilirea climatului necesar bunei desfãşurãri a activitãţii.
-efectuarea prezentei
|
observarea comporta-mentului
|
|
Captarea atenţiei
Verificarea si reactualizarea cunostintelor
10 min
|
-sã recunoască personalitati istorice romanesti
|
-se prezintă imagini cu eroi romani de legenda
- se poartă o scurtă conversaţie
-se face legatura intre tema aleasa si perioada in care
ne aflam(1-8 martie).
|
aprecieri frontale
|
Anunţarea temei
5 min
|
-se anunţã titlul lectiei, se scrie la tabla si pe
caiete, cu toate argumentele care vor fi parcuse.
|
||
Prezentarea noului conţinut
si a sarcinilor de invatare
55 min
-citirea poeziei si textului in proza
-analiza textului
-învăţarea poeziei pe fragmente
|
-sã se exprime corect
-să alcătuiască propoziţii care să conţină
cuvintele noi
-sa citeasca cu intonatie
-să recite poezia respectând rolul care i-a fost
atribuit
|
- cadrul didactic citeşte textul integral pentru
fiecare grupa
Clasa a VI-a: Muma lui Stefan cel Mare, fragment, dupa
D. Bolintineanu
Clasa a VII-a. Muma lui Stefan cel Mare de D.
Bolintineanu
Clasa a VIII-a: Legenda Vrancei
-vor fi solicitaţi pe rand 2-3copii să recite câte un
fragment din poezie;
-li se explică faptul că poezia reproduce atmosfera de la castel dupa un lupta
pierduta cu turcii
- se reiau textele explicându-se cuvintele necunoscute
şi figurile de stil
- pentru o mai bună înţelegere a cuvintelor noi li se
va cere copiilor să alcătuiască propoziţii cu acestea.
-elevii recită pe roluri. Textul in proza se citeste pe
fragmente
- se lectureaza si noteaza datele biografice ale
autorului si ale lui stefan cel Mare
-se arata la harta Romania si apoi locul natal al
scriitorului si zona Vrancei
-se caracterizeaza oral cele doua tipuri de mama
intalnite in textele propuse: Muma lui Stefan cel Mare si Vrancioaia
|
aprecieri frontale
|
Asigurarea feed
back-ului
35 min
Fixarea cunoştinţelor
-recitarea poeziei
Extensia – 5 min.
|
-sa rezolve (fisele) sarcinile de lucru
|
- se distribuie fisa de lucru: Braistorming MAMA ;
- se lucreaza cu fisa cadranele pe grupe
- se va lucra la fisa de creatie.
-se explica insemnatatea zilei de 8 martie (din pagina
ziarului Monitorul)
-se
finalizeaza felicitarea pentru mama sau bunica
-elevii vor realiza un Eseu de cinci minute despre ce au invatat, cum s-au implicat, ce
le-a placut, la ce vor folosi cunostintele invatate.
|
aprecieri individuale
|
Evaluarea
Concluzii şi aprecieri
10 min
Tema
Momente artistice
dedicate mamelor
|
-sa recite cu public
-sa realizeze lucrarea cadou pentru mama
-sa-si respecte rolul si pozitia la serbare
|
-aprecierea finalã a activitãţii copiilor
- se expun lucrarile terminate
-se completeaza portofoliul elevului cu un text scurt
care sa redea gandul lor despre mama
Culegeti zicatori si proverbe romanesti care prezinta
tema mama.
Se multumeste tuturor pentru participarea la curs, se
fac urari de ziua femeii, se saluta in romaneste si italiana.
Se prezinta cantece, poezii despre mama si se daruiesc
felicitarile confectionate.
|
-evaluare finalã
|
Proiect de lecţie / Progetto di lezione
Cadru didactic: Angela Nicoara
Scoala: I C Ladispoli I
Grupa: 1
Data: 06.02.2013
Obiectul: Limba, Cultura si Civilizatie Romaneasca (LCCR)
Unitatea de invatare. Natura
Subiectul: Eroi de legenda: Vlad Tepes
Tipul lecţiei: Predare – învăţare - evaluare
Titlul lectiei: Vlad Tepes - domnitor si legenda
Scopul: Familiarizarea cu formarea deprinderii de a
citi corect, cursiv şi conştient
Argumente: -Literatura: Negutatorul florentin
de Petre Ispirescu; Mandricel de Petre Demetru Popescu; Negutatorul florentin
– legenda anonima.
-Limba romana: Verbul, sinonime, antonime
- Istorie: Fapte
de vitejie in timpul lui Vlad Tepes; Tara Romaneasca;
-Geografie: Romania,
Transilvania
-Cultura: povesti populare
- Civilizatie: Legenda
Castelului Bran;
COMPETENTE GENERALE:
-utilizarea corecta si adecvata a limbii romane in receptarea si produce
rea mesajelor in diferite situatii de comunicare
-argumentarea in scris sau oral a unor opinii in diverse situatii de
comunicare
COMPETENTE SPECIFICE:
-utilizarea adecvata a
achizitiilor lingvistice in receptarea diverselor texte
-intelegerea termenilor noi
-redactarea unor texte diverse
- utilizarea corecta si adecvata a formelor exprimarii orale si scrise
-argumentarea unui punct de vedere
Obiective operaţionale:
cognitive:
O1
– să recunoască trasaturile personajelor
O2
– să povesteasca pe scurt si in maniera proprie
O3
– să identifice informatii esentiale din text
O4
– să exprime pareri personale
O5
– să rostească în mod corect
O6
– să identifice şi să recunoască
O7
– să citească corect si constient textul
O8
– să poarte discuţii pe baza imaginilor şi a textului
O9
– să ordoneze în mod logic evenimentele
afectiv-atitudinale:
O10
– să participe cu interes la lecţie
O11
– să se încadreze în disciplina de lucru
O12
– să-şi exprime atitudinea faţă de întâmplarea din text
psihomotorii:
O13
– să-şi ocupe poziţia corectă în bancă si in echipe de lucru
O14
– să păstreze disciplina pe tot parcursul lecţiei
Strategia didactică
Metode şi procedee: citirea in lant,
exercitiul, metoda fonetico-analitico-sintetică, explicaţia, conversaţia,
problematizarea, demonstraţia, ciorchinele, instruirea programata
Mod de abordare a lecţiei: mixt
Forme de organizare: frontal, individual, pe
grupe.
Mijloace didactice: planşe, manualul LCCR, fotocopii,
Loc de desfăşurare: sala de clasă
Evaluare: traditionala (formativă, continuă),
alternativa
Durata: 2 ore
ETAPELE
LECŢIEI
|
UNITĂŢI
DE CONŢINUT
|
ACTIVITATEA
CADRULUI
DIDACTIC
|
STRATEGIA DIDACTICĂ
|
ACTIVITATEA
ELEVULUI
|
EVALUARE
|
|
METODE ŞI
PROCEDEE
|
MATERIAL
DIDACTIC
|
|||||
1. Moment
organizatoric
5 min
|
Asigurarea
condiţiilor optime pentru desfăşurarea lecţiei
|
-voi avea în
vedere pregătirea materialului didactic în vederea începerii lecţiei.
-voi nota
absentii
-voi asigura
disciplina creând o atmosferă de lucru linistita
|
Conversaţia
|
Cărţi, caiete,
alfabetar
|
Se pregătesc
pentru începerea lecţiei.
|
Iniţială (se
observă comportamen-tul elevilor)
|
2.Reactualizarea
cunoştinţelor anterioare
5 min
|
Întrebări
recapitulative
|
-voi cere elevilor
sa precizeze tema lecţiei anterioare
-se va recapitula
argumentele studiate la intalnirea precedenta
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
Caietele si
portofoliile
|
Precizează titlul
lecţiei şi autorul.
Citesc lecţia,
alcătuiesc cuvinte şi propoziţii.
|
Evaluarea cunoştinţelor
anterioare, gândirii si atenţiei
|
3. Captarea
atenţiei
5 min
|
Intuirea
materialului
|
-voi prezenta
elevilor ilustraţiile din manualul LCCR şi voi purta o discuţie pe marginea
lor.
|
Conversaţia
Intuiţia
Exerciţiul
|
Manualul
|
Privesc imaginile
atenţi.
|
Iniţială
|
4. Anunţarea
subiectului noii lecţii, 5’
|
Anunţarea temei
|
- voi anunta tema
lectiei de azi
Titlul: „Vlad
Tepes – domnitor si legenda”
|
Conversaţia
|
Elevii sunt
atenţi.
|
Iniţială
|
|
5. Dirijarea
învăţării
40 min
|
Studiul textelor
|
-voi cere
elevilor să identifice imaginea domnitorului in planse
-voi propune
elevilor sa completeze fiecare fisa: Stiu, Vreau sa stiu,...
-voi trece la
citirea textelor distribuite
Clasa a II-a, a
III-a: Mandricel
Clasa a IV-a:
Negutatorul florentin
Clasa a V-a: Faptele
de vitejie ale romanilor
-voi citi model
textul propriu zis, apoi voi cere elevilor să citească în gând.
-voi numi elevii
care vor citi integral fragmentele primite.
-voi analiza cu
elevii unele din cuvintele noi, apoi le voi cere să alcătuiască propoziţii cu
ele.
-voi cere
elevilor să ordoneze logic cele prezentate in fragmentele studiate.
|
Conversaţia
Observaţie
Munca
independentă
Exerciţiul
Problematizarea
|
Manualul
Planşe
|
Exprimare libera
despre ceeace vad
Completeaza fisa
Stiu, Vreau sa stiu, ...
Citesc integral
lecţia.
|
Formativ-continuă
|
6. Asigurarea
feed-back-ului
30 min
|
Fişe de lucru
individual
|
-voi împărţi
fiecărui elev fişă de lucru.
-voi explica
cerinţele fişei de lucru.
- fisele
rezolvate se expun in fata clasei
|
Munca independen-tă
Explicaţia
Exerciţiul
Conversaţia
|
Fişe de lucru
|
Rezolvă cerinţele
impuse de fişă.
|
Sumativă a
cunoştinţelor
|
7. Încheierea
lecţiei şi tema
10 min
|
Aprecieri
generale
|
Voi face
aprecieri generale cu privire la desfăşurarea lecţiei.
Tema: să citească
alte texte despre Vlad Tepes.
|
Conversaţia
|
Manualul
|
Sunt atenţi la
aprecierile făcute.
|
Evaluarea
comportamentului elevilor.
|
Extensia
|
Lecturi
|
-voi propune
textul cu lectura suplimentara despre caracterul si atitudinea lui Tepes
|
fotocopia
|
Citesc elevii
care se anunta spontan
|
Apreciere verbala
|
|
Activitate
transdisciplinară:
10 min
|
Prezentati in
limba italiana si prin desen ce v-a
impresionat mai mult la lectia de azi apoi expuneti in clasa pentru colegii vostri.
|
Conversaţia
Problematizarea
|
Lucrari personale
sau de grup
|
Expozitia in
clasa
|
Citeste textul :
FISA DE LUCRU
Negustorul din Florenta si Voda Tepes
dupa
Mihail Drumes
Era
odata un negustor din Florenta, care
colinda adesea prin toata tara noastra. Ajunse el la Targoviste si se duse la
Voda Tepes. Il ruga pe domn sa-i dea niste osteni ca sa-l ocroteasca de
talhari.
- Talhari, in tara mea?striga Voda. Afla, negustorule,
ca pe la noi n-a ramas nici unul. Uite, lasa-ti averea pe camp, in grija
ostenilor mei.
Negustorul se invoi si ramase la palat. Dar nu
dormi toata noaptea . A doua zi se minuna cand gasi averea neatinsa. Atunci se
duse la Tepes ca sa-i multumeasca.
-Ti-ai cercetat punga, negustorule ? Nu-ti
lipseste nimic?
Nici un galben. Ba, dimpotriva, am unul in
plus.
- Eu ti-am adaugat galbenul ca sa-ti incerc
cinstea! zise Voda.
Negustorul ramase uimit.
El a povestit multora despre aceasta intâmplare si despre Tepes-Voda.
1. Precizeaza :
Numele orasului de unde venea negustorul:
Numele orasului unde se petrece intamplarea:
Numele domnitorului:
2. Delimiteaza cele trei fragmente ale textului:a)
b)
c)
3. Formuleaza ideile principale.
Alcatuieste planul
de idei.
4. Scrie cuvinte:
Cu sens asemanator pentru : colinda-.................................
, avutie-.................................... ,
uimit-.................................
Cu sens opus pentru:
noapte-.............................,
cinstit-...................................... , se
duse-..............................
4. Scrie cate o propozitie cu
fiecare dintre cuvintele:
poezie:.....................................................................................................................................
osteni :
...................................................................................................................................
negustor:
...............................................................................................................................
ANEXA
Vlad Tepes - domnitor si legenda
CVINTET
Primul vers are un singur cuvant (substantiv).
este cuvantul cheie din lectie.
Al doilea vers are doua cuvinte (adjective).
arata insusirile cuvantului cheie.
Al treilea vers va avea trei cuvinte
trei verbe la modul gerunziu,
prezinta actiunile facute de cuvantul
cheie.
Al patrulea vers o propozitie din patru cuvinte
elevul
isi exprima propriile sentimente, convingeri, atitudini.
Al cincilea vers un singur cuvant (substantiv)
are rol de
constatare, de concluzie
un cuvant
ce nu a mai fost folosit in versurile anterioare.
ANEXA
Vlad Tepes- domnitor si legenda
CUBUL
-DESCRIE:
-COMPARA :
-ASOCIAZA:
-ANALIZEAZA :
-ARGUMENTEAZA :
STIU
|
VREAU SA
STIU
|
AM AFLAT
|
DE UNDE VOI
AFLA
|
par foarte utile aceste proiecte de lectie...
RispondiEliminada, sunt utile si elevii raspund bine propunerilor si solicitarilor.
EliminaNu va este teama ca alti profesori LCCR le pot copia si utiliza la dosarele lor??
RispondiEliminaProiectele trebuie adaptate grupei de elevi cu care se lucreaza.
EliminaMa bucur sa fie utile si altor cadre didactice.